Participatie op school

Advies

Een participatiestructuur staat niet automatisch gelijk aan en participatiecultuur. Leerlingenraden zijn zeker goed en nodig, maar een echt participatief klimaat vereist meer dan dat. Ook informele vormen van inspraak, de omgang op klasniveau, de thema’s waar leerlingen mee over kunnen praten, de zorg voor de mening van de allerjongsten...bepalen of een school inspraakrechten van leerlingen echt ernstig neemt of niet.

Scholen moeten middelen en ondersteuning krijgen om met leerlingenparticipatie aan de slag te gaan. Ook eigen initiatieven van leerlingen moeten meer ondersteund worden. Participatie is niet enkel een oefening in burgerschap voor de toekomst: het is een  noodzakelijke invulling van kinderrechten hier en nu.

Bezorgd

Dit advies bezorgden we aan de leden van de Commissie voor Onderwijs, Vorming en Wetenschapsbeleid van het Vlaams Parlement.

Gepubliceerd
op 16/12/2003 als Parl.St. Vl.Parl., 2003-2004, nr 1955/3 verslag hoorzitting/gedachtewisseling en advies in bijlage

Recente adviezen

Advies
-

Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs

Van eind augustus 2023 tot begin december 2023 kreeg het Kinderrechtencommissariaat dubbel zo veel klachten als in de voorbije jaren over een heel schooljaar. De klachten die ons bereiken, tonen eens te meer aan dat structurele oplossingen nodig zijn.
Lees meer Lees meer
Advies
-

Jaarverslag 'Kinderen tonen de weg'

Vorig jaar kreeg het Kinderrechtencommissariaat 1.289 meldingen en klachten. Het Kinderrechtencommissariaat is een echokamer van de problemen waar kinderen en jongeren op botsen. De signalen komen van professionals en familieleden. De meeste meldingen gaan over onder…
Lees meer Lees meer

Hoe komen onze adviezen tot stand?

Soms wijzen signalen over kinderrechtenschendingen op een structureel probleem. De wetgeving ontbreekt of ze is onduidelijk, inconsequent of in strijd met het kinderrechtenverdrag. Wij onderzoeken knelpunten, luisteren naar de stem van kinderen, jongeren, ouders en professionals en formuleren aanbevelingen in beleidsadviezen.