Beleidsnota Onderwijs: plaats leerlingen centraal

Advies

Viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs, Hilde Crevits, diende op 24 oktober haar beleidsnota Onderwijs 2014-2019 in bij het Vlaamse Parlement.

Een vierde van de meldingen bij de Klachtenlijn van het Kinderrechtencommissariaat gaat over onderwijs. Het kinderrechtenverdrag garandeert het recht op onderwijs en de nodige begeleiding. Tezelfdertijd stelt artikel 28 ook dat de overheid alle andere rechten in het kinderrechtenverdrag binnen het onderwijs moet verzekeren. Bijvoorbeeld: in haar relatie met leerlingen moet de overheid het belang van het kind laten primeren en moet ze rekening houden met de mening met het kind, zijn recht op informatie, zijn vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst, en zijn privacy.

Het Kinderrechtencommissariaat screende de beleidsnota vanuit kinderrechtenperspectief:

  • De focus op de leerling zelf door in te zetten op het ontwikkelen van talenten is positief, maar vraagt ook leerlingenparticipatie;
  • Kleuterparticipatie stimuleren is nodig, maar dan wel doelgroepgericht;
  • Dialoog is belangrijk maar veronderstelt degelijke informatieverstrekking aan leerlingen en ouders;
  • Onthaalonderwijs bijsturen op basis van wetenschappelijk onderzoek is zinvol. Maak nu alvast werk van differentiatie gezien de brede diversiteit binnen de doelgroep;
  • Spijbelen, pesten en vroegtijdig schoolverlaten worden vanuit een brede visie benaderd waar het welbevinden van de leerlingen voorop staat. We vragen om  ook het sanctiebeleid vanuit die visie vorm te geven;
  • De aandacht voor de combinatie leren en werken is zeer waardevol;
  • Zet in op de CLB’s om zo een betere samenwerking tussen onderwijs en welzijn te realiseren;
  • Automatische toekenning van schooltoelagen is eerste stap, maak ook werk van de maximumfactuur voor de eerste graad van het secundair onderwijs;
  • Ga het debat aan over het dragen van zichtbare levensbeschouwelijke symbolen door leerlingen, ook met de leerlingen;
  • Bij het hertekenen van het inschrijvingsrecht is er aandacht voor het vrijekeuze-perspectief en het gelijkekansen-perspectief, zorg dat bij de concrete uitvoering de vrije keuze van de ouders steeds voorop staat;
  • Scholen met meer kansarme leerlingen moeten extra werkingsmiddelen blijven krijgen;
  • Neem een school voor elk Brussels kind als uitgangspunt bij de aanpak van de Brusselse capaciteitsproblematiek;
  • Aandacht vragen voor rechten van leerlingen is geen synoniem voor  toenemende juridisering.

 

Bezorgd

We bezorgden het advies op 10 november aan de leden en plaatsvervangende leden van de Commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement en aan de bevoegde minister.

Contactpersoon

Contacteer een medewerker

Foto van Julie

Julie Ryngaert

Beleidsadviseur Asiel en migratie, diversiteit, interculturaliteit, religie, gelijke kansen, identiteit en afstamming, sport, kinderrechten internationaal

Recente adviezen

Advies
-

Garandeer gezonde schoolmaaltijden voor elk kind

Leerkrachten en schooldirecties in Vlaanderen kaarten al jaren aan dat kinderen met honger op school zitten. We vragen een Vlaams beleid dat scholen ondersteunt, van kleuter- tot secundair onderwijs, om leerlingen minstens 4 keer per week een kosteloze of betaalbare …
Lees meer Lees meer
Advies
-

Jaarverslag 'Kinderen tonen de weg'

Vorig jaar kreeg het Kinderrechtencommissariaat 1.289 meldingen en klachten. Het Kinderrechtencommissariaat is een echokamer van de problemen waar kinderen en jongeren op botsen. De signalen komen van professionals en familieleden. De meeste meldingen gaan over onder…
Lees meer Lees meer
Advies
-

Hervorming van het aansprakelijkheidsrecht

De hervorming die voorligt via het wetsvoorstel van maart 2023 over buitencontractuele aansprakelijkheid is in strijd met het Kinderrechtenverdrag. Het introduceert ingrijpende wijzigingen voor minderjarigen en hun ouders. Elke minderjarige zal vanaf de leeftijd van …
Lees meer Lees meer

Hoe komen onze adviezen tot stand?

Soms wijzen signalen over kinderrechtenschendingen op een structureel probleem. De wetgeving ontbreekt of ze is onduidelijk, inconsequent of in strijd met het kinderrechtenverdrag. Wij onderzoeken knelpunten, luisteren naar de stem van kinderen, jongeren, ouders en professionals en formuleren aanbevelingen in beleidsadviezen.