Recht doen aan kinderen met een label
Niemand kijkt nog op wanneer een druk kind een ADHD’er wordt genoemd. Of ‘anders’ gedrag gedefinieerd wordt als ADD, ODD, CD, bipolair,… Storend gedrag wordt steeds meer geproblematiseerd, geïndividualiseerd, geïsoleerd en gemedicaliseerd. Het Kinderrechtencommissariaat wil werk maken van een samenleving waarin kinderen volop tot hun recht komen. Samen met een onderzoeksteam van de universiteit Gent o.l.v. Stijn Vanheule en Nancy Vansieleghem peilden we naar de ervaringen en belevingen van kinderen die het label ‘gedragsstoornis’ dragen.
Op een studiedag op 5 oktober 2011 werden de resultaten voorgesteld. Deze studiedag was een eerste stap naar een ruimer debat.
In dit advies vraagt het Kinderrechtencommissariaat:
- Verruim het medisch model tot een sociaal-cultureel model.
- Zorg bij de diagnosestelling voor een transdisciplinair eerder dan voor een multidisciplinair team.
- Zie strikter toe op het gebruik van psychofarmaca door kinderen.
- Beperkt ondersteuning niet tot medicatie.
- Laat een label uitzondering blijven.
- Ondersteun en begeleid ook zonder label.
- Geef het Gelijkekansendecreet meer bekendheid bij scholen, leerkrachten, leerlingen en ouders.
- Maak van inclusief onderwijs geen exclusiviteit.
- Maak werk van het recht op redelijke aanpassingen.
- Laat het decreet ‘rechtspositie van leerlingen’ een volwaardig decreet worden.
- Geef de wet op de patiëntenrechten meer weerklank.
Bekijk de tekst
Bezorgd
Dit advies bezorgden we aan alle Vlaamse Parlementsleden. We lichtten het toe in de Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebeleid van het Vlaams Parlement toe tijdens een gedachtewisseling.