Meer van op afstand leren of digisprong naar meer onderwijskwaliteit?

Advies

Op 8 juli 2022 keurde de Vlaamse Regering een voorontwerp van decreet goed dat de structurele inbedding beoogt van interactief afstandsonderwijs in het secundair onderwijs.

Uit wetenschappelijk onderzoek leren we dat hybride onderwijs met een combinatie van contactonderwijs en online leren voor de leerlingen een meerwaarde kan bieden die leidt tot betere leeruitkomsten en motivatie. Het uitgangs­punt moet volgens ons wel zijn dat hybride onderwijs in beginsel op school plaatsvindt.

Tijdens de schooluren de online component deels als afstandsonderwijs aanbieden, is een bijkomende mogelijkheid. Dat moet dan wel over de leerjaren heen geleidelijk aan opgebouwd worden. Die online component op school volgen moet ook steeds mogelijk zijn.

Ook de toepassing voor individuele leerlingen dient op een solide basis van hybride onderwijs op school te berusten, behalve als de school ze op vraag van de leerling inzet. Goede afspraken tussen school, leerlingen en ouders op basis van inspraak en regelmatige evaluatie zijn onontbeerlijk.

We vragen ook een duidelijke klachtenprocedure waar de Commissie Leerlingenrechten ook een plaats in krijgt.

Bezorgd aan

We bezorgden dit standpunt op 20 oktober 2022 aan de volksvertegenwoordigers van het Vlaams Parlement en de bevoegde minister.

Contactpersoon

Recente adviezen

Advies
-

Ontwerp Inschrijvingsdecreet 2021

De dubbele contingentering afschaffen versterkt de vrije schoolkeuze niet en bemoeilijkt sterk de inspanningen om segregatie te voorkomen. Laat de lokale onderwijspartners kiezen.
Lees meer Lees meer

Hoe komen onze adviezen tot stand?

Soms wijzen signalen over kinderrechtenschendingen op een structureel probleem. De wetgeving ontbreekt of ze is onduidelijk, inconsequent of in strijd met het kinderrechtenverdrag. Wij onderzoeken knelpunten, luisteren naar de stem van kinderen, jongeren, ouders en professionals en formuleren aanbevelingen in beleidsadviezen.